Instagram درختکاری

درختکاری

درختکاری
درختکاری
لحضات خوشي را براي شما از بازديد سايتمان آرزومنديم
 جايگاه تبليغات شما  جايگاه تبليغات شما
 جايگاه تبليغات شما

درختکاری

درخت و درختکاری   

درخت این جاندار بی زبان از گرانبها ترین آفریده های خداوند دانا برای آدمی است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده علی الخصوص انسانها دارا می باشد در سالنامه جمهوری اسلامی ایران روز پانزدهم اسفند بنام روز درختکاری نامیده شده است و از آنجا که حیات درخت به عواملی نظیر آب ،خاک و هوا بستگی   صد در صد دارد که توسط مسئولین امر سالهاست که تحت عنوان هفته منابع طبیعی (15 الی 21اسفند) برنامه های متعدد آموزشی ،اطلاع رسانی و درختکاری اجرا می گردد تا به نقش و اهمیّت درخت در زندگی انسانها و با توجه بهفرارسیدن فصل درختکاری به شیوه های صحیح کشت درخت اشاره گردد.

    

 

درختکاری

کمتر کسی است که به عمرش درخت نکاشته باشد و یا لااقل در فکر کاشتن یک درخت نبوده باشد ،درختکاری یک سنّت پسندیده است که همه مردم به آن علاقه دارند.

شرع مقدس اسلام نیز امر کشت و زرع و درختکاری را تشویق و ترغیب کرده و رهبران بزرگ اسلام در عمر مقدسشان اغلب به این امور اشتغال داشته اند.

مولای متّقیان علی (ع) بدست مبارکشان هسته های خرما را می کاشتند و نخلستان ها را در راه خداوند یکتا وقف می کردند.

بنابراین ما هم که پیروان این بزرگان هستیم باید به درختکاری توجه بیشتری داشته باشیم و همه ساله درخت بکاریم و از آن نگهداری کرده و دیگران را هم در این کار خدا پسندانه تشویق نماییم.

نهالهای گلدانی:

       اینگونه نهالها را در تمام طول سال می توان انتقال داد و در محل مورد نظر کشت نمود ،مشخص کردن وضعیت ریشه ها قبل از بیرون آوردن نهال از گلدان کار مشکلی است و می توانید ظاهراً آن را معاینه کنید و اگر   ریشه ها از سطح خاک اطراف گلدان و سوراخ های زهکش زیر گلدان بیرون زده باشد از انتخاب این چنین گلدانی جداً خودداری کنید.

عمق گودال یا گوده را دو برابر قطر دهانه ی گلدان  حفر کنید.

لازم است که به خاک مقداری کود اضافه نمایید. زیرا نهالهای گلدانی از حسّاسیت بیشتر برخوردار هستند و باید در عملیات کاشت و مواد غذایی مورد نظر دقت نمود. وقتی که نهال را از گلدان بیرون می آورید ،ریشه های اضافی پیچ خورده و صدمه دیده را قطع کنید و به آهستگی ریشه هایی را که درهمشده اند از یکدیگر دور کنید.

       گیاه را اندکی بالا تر از آنچه در گلدان بوده است در گوده قرار دهید و اگر گوده را عمیق تر حفر کرده اید ،مقداری خاک و کود کف آن بریزید. آن را با لگد مستقر و محکم کنید. بهتر است گوده را قبلاً آبیاری کنید و بگذارید آب آن جذب شود. پس از اینکه نهال را داخل گوده گذاشتید اطراف آن را با خاک و کود پر کنید و بعد آبیاری نمایید.

 

-      نهالهای گونی پیچ:

معمولاً بعضی از نهال درخت ها و درختچه  ها را وقتی که از زمین نهالستان برای انتقال به محل اصلی بیرون می آورند به سبب حسّاسیتی که دارد و احتمال خشک شدن آنها در فاصله ی بیرون آوردن از نهالستان و کشت ،نهال را همراه با خاک اطراف بیشه ی آن بیرون می آورند و ریشه ها را بدون آنکه صدمه ببینند داخل گونی پیچیده و محکم با نخ می بندند و برای جلوگیری از خشک شدن داخل گونی ،مرتباً کمی آب به گونی می پاشند.

     معمولا باید نهال را حدود 5 سانتیمتر بالا تر از حد طبیعی آن کاشت. سپس کمی خاک مخلوط شده با کود بریزید ،سپس نهال را داخل گوده گذاشته ،اطراف آن را با خاک مناسب و کود دار پر کنید ،و پس از آن حوضچه ی اطراف نهال را آماده و آبیاری نمایید.

 

آیات و احادیث در باب حفاظت از منابع طبیعی

آیات و احادیث در مورد درخت ودرختکاری در باب حفاظت از منابع طبیعی سوره انعام آیه 46:اوست خدایی که درختان خودرو و برافراشته و ناخودرو را آفرید...اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست نمی دارد.

سوره الحجر آیه 19:در زمین از هر چیز موزون رویاندیم.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:نزد من شکستن شاخه ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:هر کس درخت سدر را قطع کند ،خداوند او را با سر در آتش جهنم خواهد انداخت.

حضرت امام علی(ع) فرمودند:پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می افزاید.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:خداوند درخت را برای انسان آفرید ،از این رو او باید درخت را بکارد ،آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: کشاورزی و درختکاری کنید. به خدا قسم آدمیزاد هیچ عملی حلال تر و پاکیزه تر از آن انجام نمی دهد.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر وقت عمر جهان به آخر رسیده ،هر گاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود و در دست یکی از شما نهال درختی باشد چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد ،باید آن را بکارد و از فرصت باقی مانده استفاده نماید.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: به سبزه نگریستن بینایی را افزون می کند.

 

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر کس ساختمانی را بدون آنکه ظلم و ستمی در کار باشد بنا نماید و یا نهالی بکارد تا هر کجا بنده ای از بندگان خداوند مهربان از آن بهره مند شود خداوند اجر و ثواب به او عطا کند.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر یا نهال پرنده ای یا انسانی یا چرنده ای بخورد آن برای او صدقه محسوب می شود.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر که درختی بکارد ،خداوند تعالی به اندازه ی میوه ای که از آن درخت داده شود برای وی پاداش می نویسد.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر کس درخت خرما یا سدری را آب دهد گویا تشنه ای را سیراب کرده است.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: درختان را آتش نزنید ،آنها را با آب ویران نکنید ،درختان میوه دار را قطع نکنید ،مزرعه ها را نسوزانید.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر گاه رسول خدا می خواست سپاهی را به جهاد گسیل دارد ،سپاهیان را دعوت می کرد و آنان را نزد خویش می نشاند ، سپس می فرمود: با نام و یاد خدا و در راه او بر آیین رسول خدا(ص) به جهاد بروید و درختی را قطع نکنید مگر آنکه ناگزیر باشید.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: ای علی(ع) برو و از طرف خداوند و پیامبر خدا بگو ،نفرین خدا بر کسی که درخت سدر را قطع کند.

در باب اهمیت درختکاری و توصیه به کاشت آن

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر وقت عمر جهان به آخر رسیده ،هر گاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود و در دست یکی از شما نهال درختی باشد چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد ،باید آن را بکارد و از فرصت باقی مانده استفاده نماید.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: به سبزه نگریستن بینایی را افزون می کند.

حضرت امام علی(ع) فرمودند: هر که آب و خاکی بدست آورد و آنگاه فقیر و تهی دست بماند خدایش از خیر و رحمت بدور دارد.

حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: خداوند برای پیامبرانش کشاورزی و درختکاری را برگزید تا از بارش باران ناخشنود نباشند.

حضرت امام موسی کاظم(ع) فرمودند: چهار کار از وسوسه ی شیطان باشد: خوردن گِل ،ریز ریز کردن گِل ،چیدن ناخن ها با دندان و ریش جویدن. و سه چیز به دیده روشنی بخشد: نگریستن به سبزه ، نگریستن به آب روان و نگریستن به روی زیبا.

در باب پاداش درختکاری

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر کس ساختمانی را بدون آنکه ظلم و ستمی در کار باشد بنا نماید و یا نهالی بکارد تا هر کجا بنده ای از بندگان خداوند مهربان از آن بهره مند شود خداوند اجر و ثواب به او عطا کند.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر یا نهال پرنده ای یا انسانی یا چرنده ای بخورد آن برای او صدقه محسوب می شود.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: هر که درختی بکارد ،خداوند تعالی به اندازه ی میوه ای که از آن درخت داده می شود برای وی پاداش می نویسد.

حضرت امام جعفر صادق(ع)فرمودند: شش چیز پس از مرگ مومن به وی رسد: فرزندی که برای او آمرزش خواهی کند ،قرآنی که از او بماند(قرائت شود) ،نهالی که بکارد ،چاهی که حفر کند و صدقه جاریه و سنّت و روش پسندیده ای که پس از وی بدان عمل شود.


منابع

www.daneshju.ir

 jangalhayeshomal.persianblog.ir

 www.ettelaat.com

 gidva.blogfa.com

 mehranghanbari.blogfa.com

 www.khanabad.ir

 parscenter.com

 setaresoheil-iran.persianblog.ir

 fa.journals.sid.ir

 www.spcri.ir

 www.agri-esfahan.ir

www.marandilar.ir

 www.eshiraz.ir

 www.bazarha.ir

 mashhad.niazerooz.com

 www.pkyco.com

 www.chekonim.blogfa.com

www.istgah.com

 

 

 



نويسنده :
تاريخ : چهار شنبه 23 مهر 1392 ساعت : 5:19 بعد از ظهر
بازديد : 947
دسته : آموزش , تحقیق , ,

مطالب مرتبط

نظرات

براي ديدن نظرات بيشتر روي شماره صفحات در زير کليک کنيد
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







برنامه کاربردی

درباره سايت


به «نشنال وب | مرکز دانلود، آموزش، تحقیق و...» خوش آمدید. امیدواریم لحضات خوبی در این وبسایت داشته باشید. {لینک کانال آپارات نشنال وب: http://www.aparat.com/nationalweb } --------------------------- پیشنهاد میشود از موتور جستجوی نشنال وب(نشنال سرچ) استفاده کنید و لذت ببرید، زیرا این موتور جستجو بسیار پرسرعت است.

آمار سايت

تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 3
تعداد کاربران : 8
امروز :
تعداد اعضاي سايت : 8
تعداد اعضاي آنلاين : 1
بازديد امروز :
بازديد ديروز :
گوگل امروز : 0
گوگل ديروز : 0
بازديد هفته :
بازديد ماه :
بازديد سال :
بازديد کل :

ميزکار کاربري

عضويت سريع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

نظر سنجي

در نشنال وب به دنبال چه چیزی بودید؟

تبادل لينک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نشنال وب | مرکز دانلود، سرگرمی، تحقیق و... و آدرس nationalweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آخرين نظرات کاربران

Oksanaken
Oksanaken درتاريخ 1395/11/25 گفته :
choroba dna moczanowa objawy dna moczanowa a dieta <a href=http://seeknet.pl/>http://seeknet.pl/</a> ziola dna moczanowa dna moczanowa przyczyny powstania
somebody
somebody درتاريخ 1394/10/29 گفته :
...
... درتاريخ 1394/10/16 گفته :
خیلی خوب یاد میده.خوشم اومد.
از شما بابت زخماتتون تشکر میکنم.